REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Archeologové a jejich neodhadnutelná rychlost
Dle ministrova scénáře by dálnice z Prahy až do Jaroměře mohla být hotová na jaře roku 2020. Nic by na tom neměl změnit ani fakt, že se dosud nepodařilo vykoupit poslední dva pozemky: nevylučuje se zde ani vyvlastnění. Skutečný termín dokončení však má háček - nutný archeologický průzkum. Archeologové považovali již roční termín za šibeniční, tlak na zrychlení pro ně znamená komplikace. Dle Miroslava Nováka z Muzea východních Čech je nový termín hodně šibeniční a mohlo by se to promítnout do kvality odvedené práce.
Archeologické průzkumy mezi Hradcem a Jaroměří začnou až nyní v březnu
Archeologické průzkumy mezi Hradcem a Jaroměří mohou stavbu zpozdit Ministr Ťok však věří, že na jaře započaté archeologické práce budou na většině místech hotové do podzimu. Od září tak nevylučuje práce na stavebních objektech jakými jsou křižovatky a mosty. Práce na 22 kilometrech trasy v úsecích Hradec Králové - Smiřice a Smiřice - Jaroměř by měly trvat zhruba 2,5 roku.
Za archeologický průzkum, který je nutný před zahájením stavby nového úseku dálnice D11, zaplatí ŘSD 432 milionů korun. Podle Jana Studeckého nemá zakázka na archeologický průzkum obdoby. Dálnice by totiž měla vést podél Labe, což je archeologicky velmi významná oblast, vysvětlil mluvčí.
Průzkum proběhne v deseti oblastech, soutěže na ně vyhrálo Archeologické centrum Olomouc spolu s královéhradeckou univerzitou a spolupracovat budou se stavební firmou Eurovia, případně s královéhradeckou stavební společností Sovis CZ.
Rok 2025 je kvůli nejasným termínům zřejmě nereálný
Již v lednu ministr Ťok v Dobrušce po setkání s polským ministrem infrastruktury a stavebnictví Andrzejem Adamczykem uvedl, že celá dálnice z Hradce Králové by v ideálním případě mohla být až na polské hranice dokončena v roce 2025. V pátek však ministr harmonogram upravil a řekl, že se upíná spíš k letopočtu 2030 coby závazku u Evropské komise.
„Rok dokončení 2025 je možný. Ale jen pokud vše půjde ideálně, nikdo se neodvolá a nebudou ani jiné problémy. Nicméně náš závazek se zprovozněním všech úseků k Evropské komisi je rok 2030. Opravdu budeme chtít udělat velké zjednodušení stavebního řízení, což by do budoucna mohlo pomoct, abychom stavěli rychleji. Dálnice jsou ve veřejném zájmu a neměl by to být sport a soutěžení, kdo a na jak dlouhý čas ji zbrzdí,“ uvádí Ťok.
„I termín 2030 mi připadá jako blýskání na lepší časy. Rok zprovoznění 2025 sice vypadá velmi nadějně, ale musíme si uvědomit, že máme mezi sebou i odpůrce dálnic z ideologických i majetkových důvodů. Buďme pragmatičtí: je lepší mluvit spíš o roce 2030,“ doplňuje jej Adamec.
Zdroj: http://hradec.idnes.cz, kralovedvorsko.cz, www.kr-kralovehradecky.cz
Úvodní fotografie:Rozestavěná dálnice D11 z u Hradce Králové z letadla (19.5.2016). foto: Martin Veselý, MAFRA
Vaše komentáře |